Talon runko ja kattorakenteet osa 2

Sain pitkien sivujen telineet tehtyä samoista telinelavoista mitä käytin autotalliprojektissa, loput jouduin rakentamaan. Tein tässä vaiheessa telineitä pitkille sivuille ja myös kantavien väliseinin kohdalle, koska näihin seinälinjoihin tulee ristikot lepäämään myöhemmin. 


Pitkän sivun yläjuoksu tehty


Tein ensin pitkän seinän yläjuoksut. Pitkän seinän tolppien loveuksethan tein jo aiemmin, joten nämä yläjuoksut ei kauan kestänyt. Ennen yläjuoksujen asentamista asensin aukkojen aukkopalkit. Näille kohdille olin jo loveusvaiheessa tehnyt valmiiksi isommat loveukset (96mm x197mm), joten piti vain mitata sopivan pituiset palat näihin. Yksin kun näitä hommia tekee, on suuri apu, jos on muutama ruuvipuristin avuksi. Tolpat eivät aina ole suorat, joten puristimilla saa säädettyä nämä riittävän suoriksi. Kun kaikki aukkopalkit oli paikoillaan, asensin yläjuoksun. Yläjuoksu koostuu yhdestä syrjällään olevasta 48x197 lankusta ja yhdestä lappellaan olevasta 48x197 lankusta. Ensin asensin syrjällään olevan lankun, joka sopii loveukseen. Käytin taas ruuvipuristimia avuksi saamaan liitokset tiiviiksi ennen naulaamista. Yläjuoksuun kannattaa käyttää mahdollisimman suoria ja pitkiä lankkuja, varsinkin lappeellaan olevan lankun pitää olla suora, koska tämä jos on kiero, niin se muotoilee myös seinälinjaa yhtä kieroksi. Lappellaan olevaa lankkua pitää pyrkiä jatkaamaan jäykistävän seinän kohdalla jos mahdollista. Tämä, jotta seinälinjaa pystyy mahdollisimman hyvin siirtää tulevia tuulikuormia jäykistäviin rakenteisiin ja siitä eteenpäin perustuksille. Aina tämä ei ole mahdollista, mutta mikäli on, niin pitää pyrkiä siihen. Syrjällään olevaa lankkua jatketaan mahdollisimman eri paikoissa kuin lappellaan olevaa. Tämä, jotta vältytään kohdista, jossa koko yläjuoksu on jatkettu samassa paikassa, ja näin ollen on heikko siirtää kuormia eteenpäin. Kun ulkoseinien pitkien sivujen yläjuoksut oli tehty, siirryin tekemään kantavien väliseinien yläjuoksut. Näihin tolppiin en saanut loveuksia tehtyä ennen asennusta, joten ne oli tehtävä ensin. Otin korko tasolaaserin avustuksella jo tehdyn ulkoseinän yläjuoksusta. Näiden korkoeron sain ristikkokaaviosta. Merkkasin koron molempiin päihin ja siitä merkit vielä 48mm alemmaksi (koska lappellaan oleva lankku lisää 48mm) ja viritin linjalangan kireäksi näiden väliin. Sitten merkkasin kaikkiin tolppiin suorakulman avulla merkit linjan kohdalla. Sitten sahasin kaikki tolpat poikki akkusirkkelin ja suorakulman avulla. Nyt kun kaikki tolpat oli sahattu korkoonsa oli vuorossa merkata loveukset. Eli viritin linjalangan uudestaan 147mm tolppien yläpäästä. Merkkasin tämän kohdan joka tolppaan ja sahasin akkusirkkelillä siihen 50mm syvän uran. Aukkopalkkien kohdalla, jossa loveus on 96mm syvät, jouduin jatkamaan käsisahalla, koska sirkkelillä ei saa 57mm syvempiä uria tehtyä. Merkkasin sitten loveuksien pystyviivat 47mm syvyydestä ja aukkopalkkien kohdalla 96mm syvyydestä. Myös nämä sahaukset sain muutamaa kohtaa lukuunottamatta tehtyä akkusirkkelillä. Kantavien väliseinien linjoissa osan matkaa toteutetaan 140x315 liimapalkilla. Toinen kohta on keittiön kohta, josta tulee avoin tila, ja toinen kohta on toisessa linjassa, johon pesuhuone tulee myöhemmin. Pesuhuoneen seinät on kivestä, joten näin saan puurungon tehtyä ennen kuin tarvitsee kiviseiniä tehdä. Joten, jotta liimapalkkien yläreuna olisi samassa korossa kuin yläjuoksu muuten, niin näiden tuet oli tehtävä liimapalkin korkeuden verran alempana. Tämä, jotta pystyisin käyttämään samoja ristikkoja koko matkan.


Kantavan väliseinän yläjuoksu tehty, sekä telineet harjapalkille.






Vaikka talon muoto on viuhkamainen, niin molempien puolien "laatikot" ovat synmetriset. Tämä mahdollistaa, että voin käyttää esivalmistetut palkkiristikot näiden osalta. Eli olin tilannut täysin identtiset palkkiristikot 12+12 kpl jo aiemmin. Ristikkovalmistajalla oli yllättävän lyhyt toimitusaika tällä hetkellä, joten ristikot oli pihalla jo pari viikkoa tilauksen jälkeen. Nyt kun oli seinälinjat johon ristikot tukeutuvat, niin pystyin aloittamaan suunnittelemaan niiden asennusta. Kyseiset palkkiristikot on vain 523mm korkeat ja noin 5m pitkät, joten niitä pystyy nostamaan myös käsin, koska painoa ei ole paljon. Mutta koska kantavien väliseinien liimapalkit ovat vielä maassa, ja niiden nostaminen käsin aika hankalaa, joutuisin kuitenkin tilaamaan nosturiauton niiden nostamista varten. Ja kun kerran nostoauto olisi pihalla niin voisin nostaa myös ristikot samalla. Sitten keksin, kun katselin ristikkopinoa maassa että ne on niputettu 12 + 12 nipuissa, että nostettaisiin nostoautolla koko nippu kerrallaan ylös, toinen toiselta puolelta ja toinen toiselta. Tästä saataisiin sitten käsin siirettyä ne paikoilleen, ja nostoauton aikaa pihalla lyhennettyä huomattavasti.


Palkkiristikot saapuneet tontille.

Joten suunnitelmasta toteutukseen, tilasin nostoauton paikallisesta rautakaupasta ja pyysin kyseiselle ajankohdalle nuoremman veljen apuriksi. Ristikoiden asennus yksin on lähes mahdotonta, kun pitää siirtää ristikot ensin paikoilleen ja sitten kiinnittää kulmalevyillä. Ja muutenkin se olisi yksin aika onnetonta, vaikka nostaisin ristikot yksitellen paikoilleen, niin pitäisi juosta edestakaisin kiinnittämään eri päissä. Nostopäivää odotellessa tein valmiiksi tulevan harjapalkin telineet.
Nosto päivä tuli ja kaikki meni niin kuin olin suunnitellut. Veli ja nostoauto saapui pelipaikoilleen yhtä aikaa ja olin valmistellut kaikki valmiiksi. Olin merkannut ristikoiden paikat, hankkinut kulmalevyjä ja kiinnitystarvikkeita sekä sahannut lautapätkiä valmiiksi, millä reevataan ristikot paikoilleen.


Liimapuupalkit ja ristikkoniput nostettu paikoilleen.

Ensin nostimme liimapuupalkit paikoilleen ja kiinnitimme ne, sitten nostimme molemmille puolille nipun ristikoita ja varmistimme että ne pysyy paikoillaan. Nostoauto oli tontilla vain n. 30min, ja kun se lähti aloitimme siirtämään ristikot yksi kerrallaan paikoilleen. Veimme ensimmäisen (kauimmainen) ristikon paikoilleen, ja kiinnitimme sen yläjuoksuihin kulmalevyillä ja kampanauloilla (4+4 40x4KN/kiinnitys). Reevasimme ristikon lautapätkillä ja vesivaa'an avulla suoraksi molemmissa päissä. Sitten prosessia toistettiin samalla tavalla ja asensimme loput ristikot paikoilleen. Sitten vaihdoimme toiselle puolelle ja teimme siellä samalla tavalla. Parin tuntia sen jälkeen, kun nostoauto oli lähtenyt, niin kaikki ristikot olivat paikoillaan.


Toisen puolen ristikot asennettu.


Kaikki ristikot asennettu paikoilleen.

Nyt oli katon helpoin osuus takana. Koska talon keskiosa on viuhkamainen ja tehdään kertopuupalkeista, jokainen palkki on eri pituinen ja loveukset monella eri kulmilla, aikaa menee huomattavasti enemmän.
Myös talon harjapalkki on asentamatta, johon kyseiset kertopuupalkit tukeutuu harjan kohdalla.
Kertopuupalkit tukeutuu alemmassa päässä samoihin kantaviin väliseiniin mihin ristikoiden yläpäät tukeutuivat.
Näistä enemmän seuraavassa postauksessa.




























Kommentit

  1. Hyvä idea nostaa ristikkopinot koko nippu kerrallaan ylös. Usein rakennuksella säästää aikaa ja rahaa juurikin niin, että keksii hyvän idean oikeaan aikaan. Meillä on myös mökillä tarpeen nostokuljetus rakennustyömaalle. Täytyykin suunnitella ja miettiä tarkkaan, josko samalla nosturiautolla voisi hoitaa muitakin hommia tässä vaiheessa projektia. https://www.metalproduct.fi/nostopalvelu

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Runkorakenteet, Räystäiden rakentaminen osa 4

Autotallin maanrakennus ja perustukset

Vesikaton levytys