Unelmatalomme perustukset osa 1


Talvi tuli ja meni, ja sinä aikana saimme viimeinkin rakennuslupamme myönnetyksi. Maaliskuun alkupuolella maaurakoitsijalle löytyi sopiva "slotti" tulla kaivamaan talomme pohja. Oli kevään viimeinen kylmä pakkasjakso, elohopea oli tippunut alle -22 astetta celciusta kaivuutöiden alettua.
Maa ei kuitenkaan ollut yhtään roudassa, joka varmaan osittain johtui siitä että siinä oli ollut kohtalaisen paksu lumivaippa pitkän aikaa, mikä oli estänyt roudan pääsyn maahan. Joten tässä vaiheessa saatiin pintamaat poistettua sekä sorapatja tehtyä.


Muoto alkaa hahmottumaan
Muottilavojen tekeminen


Emme kuitenkaan uskaltaneet vielä tässä vaiheessa valaa perustuksia mahdollisten uusien pakkasjaksojen pelossa. Mutta anturamuottien tekeminen valmiiksi lämpimien säiden odotellessa tuntui hyvältä idealta. Siitä se sitten lähtikin, rautakauppaan tilaamaan muottitavaraa ja ei muuta kuin mitoittamaan anturan paikka ja muoto paikoilleen. Tämä osoittautui kuitenkin yllättävän haastavaksi johtuen talon mallista. Talo toki on symmetrinen, mutta erilaisia kulmia on jonkun verran. Ainoa tapa selvitä tästä oli palata piirustuspöydälle, ja lisätä liutta erilaisia ristimittoja. Ei auttanut muuta kuin aloittaa yhdestä nurkasta ja jatkaa siitä järjestelmällisesti eteenpäin, koko ajan ristimittoja tarkistaen. Hankalaksi teki myös se, että olin tässä vaiheessa yksin työmaalla. Tosin kun löi harjateräksen maahan jokaisessa mitoitetussa nurkassa, sain pitkän kelamittanauhan lenkin harjateräksen ympärille. Näin sain eliminoitua "nollapää" ukon pois, ja pystyin itse mitoittamaan koko anturan paikalleen. Lopuksi tarkastin kaikki ristimitat, ja suurin heitto taisi olla 30mm. 


Muotin raamit paikoillaan

Muotti rautoja vaille valmis


Kun kyseessä on anturan mitoittaminen, ja antura on 60cm leveä kun taas sokkeli vain 20cm, niin tämmöinen heitto ei haittaa. Toki on hyvä että sokkeli olisi mahdollisimman keskellä anturaa, ja näin jakaa tulevia kuormia tasaisemmin maanperälle.
Huhtikuun loppupuolella uskallettiin jo tilata betonit anturavalua varten.
Pari päivää valun jälkeen purettiin muotit, ja oli aikaa alkaa mitoittaa sokkelin paikkaa anturan päälle.
Sokkeliin tulevat valuharkot oli tässä vaiheessa tilattu, mutta oli pakko ehtiä mitoittaa sokkeli ennen kuin harkkolavat nostettiin anturan sisäpuolelle. Tämä siksi, koska ristimittojen ottaminen, kun harkkolavat ovat sisäännostettuja on lähes mahdotonta, kun aina on joku lava tiellä eikä näin ollen saada tarkkoja mittoja. Sokkelin mitoitus oli taas hyvä saada mahdollisimmin tarkasti tehtyä, koska tämän jälkeen ei juuri  säätövaraa enää ole. Siihen mihin lykkäät sokkelin, on myös lykättävä puurunko. Toki muutaman millin heittoja saa olla, mutta aika pian vähänkin suuremmat heitot alkavat haitata. 


Antura valettu

Muotit purettu


Tällä kertaa en viitsinyt koittaa mitoittaa ihan yksin, joten otin velipojan apuun.
Saimme kaikki nurkat laitettua paikoilleen, ja nyt pystyimme nostamaan harkkolavat sokkelin sisään, niin ettei latoessa tarvitsisi juosta harkkojen perään kovin pitkiä matkoja. Seuraavaksi oli sitten vuorossa linjaalien laittaminen linjalankaa varten. Sokkeli on vain 4 harkkoa korkea joten metrin linjaalit riitti tähän.

Ladonta alkakoon


Kun kyseessä on ladottavia valuharkkoja, on erityisen tärkeä saada ensimmäinen varvi vaateriin, tämä jotta seuraavien varvien latominen olisi mahdollisimman helppoa, eikä hammastuksia syntyisi. Kun laittaa ensimmäisen varvin vaateriin ja sokkeli on vain 80cm korkea, niin pystyy latomaan koko sokkelin loppuun eikä heittoja juurikaan tulee. Toki valuharkot ei ole ihan mittatarkkoja, joten millinkin korkeusero saattaa aiheuttaa pieniä kumpareita tai notkoja. Pieni korkeusero yhdessä kivessä aiheuttaa sen että seuraava harkko joka makaa sen päälle jää keikkumaan hieman, ja tämä aiheuttaa, että sitä seuraavassa varvissa on kaksi saumaa eri tasossa ja niin edelleen. Eli virhe kertaantuu mitä korkeammalle mennään. 

Mutta kun ensimmäinen varvi oli (lähes) vaaterissa ja sokkeli oli matala, niin kovin suuria eroja ei ehtinyt syntyä. Ja sokkelin päälle tuleva sokkelikaista sallii pieniä eroja.Jos rakentaa korkeampia valuharkkoseiniä on syytä välillä säätää pikkukiiloilla takaisin vaateriin. Ensimmäinen varvi kiilattiin linjalankojen ja muovikiilojen avulla vaateriin. Linjalangan korot otettiin tasolaaserin avustuksella. Huomasin että anturan yläpinnan koroissa oli hieman enemmän heittoa kuin olin toivonut, mutta kiilojen kanssa sai nekin pois. Toki kiiloja meni enemmän kun ei riittänyt enää yksi kiila, vaan jouduin laittamaan kaksi kiilaa muutamassa kohdassa. Yhden kiilan säätövara kun on 0-10mm. Vaakaraudoitteet olin suunnitellut k400 jaolla, joten heti ensimmäisen varvin päälle laitettiin eka vaakaraudoitus. Seuraava vaakaterä on sitten 3. ja 4. välissä.

Autotallin sokkelissa käytin Lammin valuharkkoja, mutta päätin kokeilla tällä kertaa Lakka:n muotiharkkoja. Osasyy tähän oli se että Lakan harkkolavassa on valmiiksi n. 10% pääty/nurkkaharkkoja mukana. Lammin kiviä käyttäessä on tilattava niitä erikseen. Suorat pätkät menee yllättävän nopeasti, mutta mitä enemmän nurkkia on, sitä enemmän leikattavia kiviä on. Puhumattakaan meidän tapauksessa, kun 1/3 nurkista ei ollut edes 90 astetta vaan 22,5 astetta ja 45 astetta. Osaa noista erikoisnurkista en viitsinyt edes "jiiraa", vaan jätin nurkat auki ja muotitin ne jälkeenpäin.

Kun sokkeli oli ladottu ylös asti, poistin linjaalit, ja aloin leikkaa sokkelin pystyteräkset. Pystyteräkset oli suunniteltu myös k400 jaolla (minimiraudoitusväli), joten kun sokkelilinjaa oli yhteensä 75metriä laskin äkkiä että menee vajaat 200kpl 75cm pitkiä teräksiä. Tämä oli sopiva mitta, kun harjateräkset ovat 6m pitkiä niin saatiin tasan 8 kpl/kanki.
Leikattuani kyseiset raudat valmiiksi aloin jakamaan ne sokkelia vasten nojaamaan, jotta ne valuvaiheessa olisi koko ajan helposti otettavissa. Tässä vaiheessa huomasin että Lakan valuharkoissa ei k400 jako sovikaan, vaan 300 tai 600. Kun minimiraudoitus on k400 jaolla, ei auttanut kuin laittaa k300 jaolla. Tämä tarkoitti että rautoja tarvittiin huomattavasti enemmän kuin oli suunniteltu. Aina ei voi voittaa.


Sokkeli valmis


Nyt oli sitten vuorossa sokkelin valu. Tilattiin taas betoniauto pihalle (tai Pumi27) . Tällaisen sokkelin valu onnistuu yksin, kun pumppuauton kuski osaa pitää letkusta kiinni samalla kun hän ohjaa sitä. Tämä onnistui juuri näin, ongelmia ei ollut, eikä yhtään kiveä siirtynyt paikoiltaan. Päätykivillä ja nurkkakivillä on taipumus siirtyä, mikäli betoni "ammutaan" sivusta niihin. Tähän olin varautunut (autotallissa 3/4 nurkkakiveä siirtyi hieman) liimaamalla nurkka- ja päätyharkot kiinni toisiinsa uretaanilla. Pystyteräkset asennettiin siis vasta valuvaiheessa, pumppukuski edellä ja minä törkkäsin raudat perään ja siloitin pintaa. Valupäivä oli lämmin (liiankin lämmin), joten betoni kuivui nopeasti (jopa liian nopeasti). Jos tontilla olisi ollut vesi käytettävissä olisin kastellut harkot ennen valua, jotteivät ne olisi imeneet itseensä betonin vettä. Mutta siihen ei ollut mahdollisuutta tällä kertaa.

Jatkuu...

























Kommentit

  1. Meillekkin myönnettin viime kuussa rakennuslupa ja nyt jo kaivinkoneen kauhalla kaivellaan perustuksia. Toivottavasti pakkasesta huolimatta työt ei venyny liian pitkälle! Onneksi itse päästiin aloittamaan jo kesällä.

    VastaaPoista
  2. Meillä naapurit rakentavat taloa. He juuri saivat sokkelin valun valmiiksi. Kiva katsoa talon rakennusta. https://www.mkraudoitus.fi/raudoitteet/

    VastaaPoista
  3. Kyllä tuossa riittää varmasti työtä. Meilläkin alkaa perustustyöt tontilla keväällä. Hienosti olette saaneet nuo muotit kasattua, voisin ottaa mallia omaan projektiin.

    http://www.camteam.fi/palvelut/ruiskuvalumuotit/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Runkorakenteet, Räystäiden rakentaminen osa 4

Autotallin maanrakennus ja perustukset

Vesikaton levytys