Autotallin runko ja julkisivu





Nyt kun sokkeli oli valmis ja täytöt suoritettu oli aika saada muutama tikku pystyynkin. Tilasimme rautakaupasta kaikki autotallin runkoon tarvittavat rakennustarvikkeet. Autotallin runko tehtiin 48 x 148 C24 lujuusluokitellusta puutavarasta ja autokatoksen kantavat linjat liimapuusta ( 140 x 315 ). Yläpohjan runko taas tehtiin esivalmistetuista naulalevyristikoista.

Rungon pystytys aloitettu

Heti kun rautakauppa toimitti tavarat, aloitettiin rungon pystytys. Sokkelin päälle asennettiin kosteuseriste, joka estää kosteuden nousun puurakenteisiin. Sitten asennettiin alaohjauspuu sokkelin päälle ja propattiin se kiinni.  Alaohjauspuuhun merkattiin kaikki pystytolppien ja aukkojen paikat. Koska pitkien sivujen tolpat olivat kaikki saman pituisia ja samoilla lovetuksilla, niin pystyttiin valmistamaan nämä kaikki etukäteen. Näin pystytys sujuisi sulavammin. Aloitimme nurkkatolpista, jotka sidottiin vatupassin avulla luotisuoriksi kahteen suuntaan.  Asensimme seinien loput tolpat, jotka sidottiin nurkka tolppiin. Myös katoksen liimapuu pilarit reevattiin pystyyn. Nyt olivat kaikki tolpat pystyssä, mutta vielä auki ylhäältä, ja jotta saataisiin yläpää kiinni, oli pakko tähän väliin rakentaa telineitä. Telineistä saatiin sitten yläohjauspuun asennettua. Päätyjen tolpat jätettiin tässä kohtaa ylipitkiksi, jotka sahattaisiin myöhemmin.

Baana tehty


Runko ja telineet pystyssä



Seuraavaksi oli vuorossa katoksen liimapuupalkkien ja ristikoiden nostaminen. Palkit olivat sen verran painavia, ettei viitsitty käsin ruveta nostamaan, joten oli kilautettava eläkkeellä olevalle isäukolleni, joka tuli HIAB-illa avuksi nostamaan palkit ja ristikot paikoilleen. Ensin nostimme palkit paikoilleen ja kiinnitimme ne pikaisesti,  jonka jälkeen aloitimme ristikoiden asentamisen. Kiinnitimme ristikot kulmaraudoilla runkoon ja reevasimme ne niin, että ne pysyivät pystyssä. Kun kaikki ristikot olivat paikoillaan, aloitettiin sitomaan ristikot kunnolla ja asennettiin rakennekuvien mukaiset tuulijäykistyslaudat sekä kaatumisenestämisjäykisteet.

Ristikot odottaa asentamista
Ristikot asennettu

Saatuamme selville katon korkeuden ja kaltevuuden, teimme päätyräystäiden rungot. Seuraavaksi oli vuorossa räystäiden otsalaudat. Räystäät tehtiin kahdella laudalla. Alempi oli 20 x 145hs ja ylempi 20 x 95hs. Sitten oli vuorossa kattolevyjen asennus. Kattolevyiksi valittiin ympäripontattua 15 milliä paksua OSB levyä. Tämä levytys toimii katon jäykisteenä sekä alustana huopakatollemme. Seuraavaksi oli vuorossa alushuovan asennus. Alushuovan jälkeen asennettiin räystäspellit ja pintapalahuopa. Pintahuovaksi valitsimme KATEPAL:in ambient mallin mustana. Kyseinen malli on noin kaksi kertaa kalliimpi kuin kuusikulmaiskuviollinen peruspintahuopa , mutta minkäs teet kun tiedät mitä haluat. 

 
Päätyräystään runko

OSB- kattolevyjen asennus

Hups, sirkkeli nappas hieman

Nyt kun vesikatto oli vesitiivis, aloitettiin tuulensuojalevyjen asennus. Ulkonurkat oli villoitettava levytyksen yhteydessä, joten tämän takia vesikatto oli tehtävä vesitiiviiksi, jotta nurkkavillat eivät pääsisi enää kastumaan. Autotallin tuulensuojalevynä käytettiin 12 milliä paksua puukuitulevyä. Levyjen jälkeen asennettiin naulauspuut 25 x 100. Tämä väli toimii samalla tuuletusrakona. Tämän jälkeen puuttui enää ulkovuoraus. Valitsemamme ulkoverhouspaneelin profiili oli UYW 23 x 145, joka asennettiin vaakaan. 
 
Tuulensuojalevyjen asennus

Nyt kun rungon vaippa toimi säänsuojana, aloitettiin valmistautumaan autotallin lattian valuun. Sorapedin päälle asennettiin 100 + 50mm EPS 100 LATTIA eristelevyä. Raudoitusverkot asennettiin ja ne irroitettiin eristeistä raudoituskorokkeilla. Tähän väliin sähkömies kävi asentamassa lattialämmityskaapelin. Nyt lattia oli valua vaille valmis, joten tilasimme betonit ja lattiamiehen. Pari päivää valun jälkeen jälkihoitotoimenpiteenä laitoimme muovit lattialle, näin betoni ei kuivuisi liian nopeasti. 
 
Lattiaeristeet (50mm uretaanilevy + 100mm EPS Lattia)

Raudoitusverkot ja sähkövastuskaapelit asennettuna


Kun suurin osa betonista haihtuvaa kosteutta oli poistunut, aloitimme seinien villoituksen. Villojen asennuksen jälkeen oli vuorossa höyrynsulun asentaminen seiniin sekä kattoon. Tässä vaiheessa ikkunat ja ulko-ovi myös toimitettiin työmaalle, joten asensimme ne samantien. Ikkunat ja ulko-oven tilasimme PIKLAS ikkuna ja ovi valmistajalta. Kun ikkunat ja ovi oli saatu asennettua, oli vuorossa asentaa 48 x 48 koolaukset seiniin ja kattoon. Seiniin tuli koolaukset vaakaan k600 jaolla ja kattoon k400 jaolla.

Koolaukset laitettu.

Tilasimme puhallusvillan puhallettuna Sipoon puhallusvilla Oy:stä. Odottaessamme puhallusvillan saapumista, villoitimme vaakakoolausvälit seiniin. Enää puuttui vain sisäverhouslevyt sisäpuolelta. Mutta koska halusimme että autotalliin saa kiinnitettyä hyllyjä tai muuta vastaavaa mihin vaan, niin asensimme kipsilevyjen alle 11mm lastulevyn. Sitten saapuikin puhallusvilla kaverit, jotka puhalsivat kattoeristeet hetkessä.
Sitten olikin vuorossa kaikkien rakastama seinien spaklaus sekä maalaaminen. Kipsilevysaumat tasoitettiin kolme kertaa ja ensimmäisellä kerralla asensimme vahvikenauhan kaikkiin saumoihin.
 
Seinien ja katon maalaus valmis
 Tähän väliin saapuikin Baltiasta tilaamamme nosto-ovi. Olimme tilanneet oven asennettuna, joten oli ilo katsoa vierestä kun muut paiski hommia. Eipä se heiltä kauan kestänytkään, kun eivät he muuta teekkään, kun asentavat ovia päivät pitkät. Enää oli jäljellä sisäpinnoista vain lattian maalaus. Kauniina syyspäivänä asensimme myös autokatoksen kattolaudat. Nyt saatoimme päästää autotallimme talviunille.

















Kommentit

  1. Hyvin näyttää teillä autotalli rakentuvat, varmasti tulee mukavan näköinen. Mekin kyllästyimme autojen likaantumiseen ja hommasimme pihallemme autotallin, joka on tosi eräänlainen teräshalli, joka vain koottiin pihaamme. Onneksi ei käynyt tuon hassummin tuon sirkkelin kanssa, kannattaa olla varovainen.

    VastaaPoista
  2. Kuinka paksu kerros tuli puhallusvillaa?

    VastaaPoista
  3. Tsemppiä teidän projektin kanssa. Nuo liimapuupalkit ovat tosiaan kyllä raskaita nostettavia ja en tiedä kuka niitä työmailla voisi käsivoimin nostella paikoilleen. Tampereella kaverini rakensi talon, missä liimapuupalkkeja nostaessa koneella, muutamassa liimapuupalkkissa oli halkeamia jostain syystä ilmennyt. Onneksi hän löysi yrityksen, mikä teki liimapuupalkkien injektoinnit ja tämän jälkeen pystytystä voitiin jatkaa taas muutaman päivän sisällä normaalisti. Tietääkseni tuo injektointi on myös hyvä ja kestävä menetelmä joten ei tarvitse pelätä, että ne täytyisi uusia. https://www.oivaset.fi/betonirakenteiden-korjaus

    VastaaPoista
  4. Meillä myös autotalli valmistui jokin aika sitten. Veljeni sen sijaan alkaa rakennuttamaan teräshallia tässä lähiaikoina. Autotalli heiltä löytyykin jo. Heillä on niin suuri piha ja paljon tilaa, että päättivät oman hallin hommata jotta on hänen myös helpompi tehdä töitä. Pahalta näyttää tuo kuva missä sirkkeli oli osunut käteen. Onneksi ei kuitenkaan pahemmin käynyt.

    VastaaPoista
  5. Hyvin nousee. Meidän työpaikan viereen nousee kohta teollisuushalli. Uskon, että siihen on teräsrungot tulossa. Vielä en tiedä, mihin käyttöön se tulee. Mukava kuitenkin seurata projektia tästä vierestä. Hyvä, että sormet pysyi mukana eikä käynyt huonommin tuon sirkkelin kanssa. https://linnasteel.fi/yritys/

    VastaaPoista
  6. Siistiä rakennusjälkeä. Alkaa meidänkin kylässä kohta rakennustyöt. Tarkoituksena olisi saada suuri teräshalli meidän maatalon käyttöön. Sitä odotellessa, taitaa mennä kuitenkin kesään saakka. https://asennustiimi.fi/palvelut/hallin-hankinta/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Runkorakenteet, Räystäiden rakentaminen osa 4

Autotallin maanrakennus ja perustukset

Vesikaton levytys