Autotallin runko ja julkisivu
Nyt kun sokkeli oli valmis ja täytöt suoritettu oli aika
saada muutama tikku pystyynkin. Tilasimme rautakaupasta kaikki autotallin
runkoon tarvittavat rakennustarvikkeet. Autotallin runko tehtiin 48 x 148 C24
lujuusluokitellusta puutavarasta ja autokatoksen kantavat linjat liimapuusta (
140 x 315 ). Yläpohjan runko taas tehtiin esivalmistetuista naulalevyristikoista.
Rungon pystytys aloitettu |
Heti kun rautakauppa toimitti tavarat, aloitettiin rungon
pystytys. Sokkelin päälle asennettiin kosteuseriste, joka estää kosteuden
nousun puurakenteisiin. Sitten asennettiin alaohjauspuu sokkelin päälle ja propattiin
se kiinni. Alaohjauspuuhun merkattiin kaikki
pystytolppien ja aukkojen paikat. Koska pitkien sivujen tolpat olivat kaikki saman
pituisia ja samoilla lovetuksilla, niin pystyttiin valmistamaan nämä kaikki
etukäteen. Näin pystytys sujuisi sulavammin. Aloitimme nurkkatolpista, jotka
sidottiin vatupassin avulla luotisuoriksi kahteen suuntaan. Asensimme seinien loput tolpat, jotka
sidottiin nurkka tolppiin. Myös katoksen liimapuu pilarit reevattiin pystyyn.
Nyt olivat kaikki tolpat pystyssä, mutta vielä auki ylhäältä, ja jotta
saataisiin yläpää kiinni, oli pakko tähän väliin rakentaa telineitä. Telineistä
saatiin sitten yläohjauspuun asennettua. Päätyjen tolpat jätettiin tässä kohtaa
ylipitkiksi, jotka sahattaisiin myöhemmin.
Baana tehty |
Runko ja telineet pystyssä |
Seuraavaksi oli vuorossa katoksen
liimapuupalkkien ja ristikoiden nostaminen. Palkit olivat sen verran painavia,
ettei viitsitty käsin ruveta nostamaan, joten oli kilautettava eläkkeellä
olevalle isäukolleni, joka tuli HIAB-illa avuksi nostamaan palkit ja ristikot
paikoilleen. Ensin nostimme palkit paikoilleen ja kiinnitimme ne pikaisesti, jonka jälkeen aloitimme ristikoiden
asentamisen. Kiinnitimme ristikot kulmaraudoilla runkoon ja reevasimme ne niin,
että ne pysyivät pystyssä. Kun kaikki ristikot olivat paikoillaan, aloitettiin
sitomaan ristikot kunnolla ja asennettiin rakennekuvien mukaiset tuulijäykistyslaudat
sekä kaatumisenestämisjäykisteet.
Ristikot odottaa asentamista |
Ristikot asennettu |
Saatuamme selville katon korkeuden ja
kaltevuuden, teimme päätyräystäiden rungot. Seuraavaksi oli vuorossa räystäiden
otsalaudat. Räystäät tehtiin kahdella laudalla. Alempi oli 20 x 145hs ja ylempi
20 x 95hs. Sitten oli vuorossa kattolevyjen asennus. Kattolevyiksi valittiin
ympäripontattua 15 milliä paksua OSB levyä. Tämä levytys toimii katon
jäykisteenä sekä alustana huopakatollemme. Seuraavaksi oli vuorossa alushuovan
asennus. Alushuovan jälkeen asennettiin räystäspellit ja pintapalahuopa.
Pintahuovaksi valitsimme KATEPAL:in ambient mallin mustana. Kyseinen malli on
noin kaksi kertaa kalliimpi kuin kuusikulmaiskuviollinen peruspintahuopa ,
mutta minkäs teet kun tiedät mitä haluat.
OSB- kattolevyjen asennus |
Hups, sirkkeli nappas hieman |
Nyt kun vesikatto oli vesitiivis, aloitettiin
tuulensuojalevyjen asennus. Ulkonurkat oli villoitettava levytyksen yhteydessä,
joten tämän takia vesikatto oli tehtävä vesitiiviiksi, jotta nurkkavillat eivät
pääsisi enää kastumaan. Autotallin tuulensuojalevynä käytettiin 12 milliä
paksua puukuitulevyä. Levyjen jälkeen asennettiin naulauspuut 25 x 100. Tämä väli
toimii samalla tuuletusrakona. Tämän jälkeen puuttui enää ulkovuoraus.
Valitsemamme ulkoverhouspaneelin profiili oli UYW 23 x 145, joka asennettiin
vaakaan.
Nyt kun rungon vaippa toimi säänsuojana, aloitettiin
valmistautumaan autotallin lattian valuun. Sorapedin päälle asennettiin 100 +
50mm EPS 100 LATTIA eristelevyä. Raudoitusverkot asennettiin ja ne irroitettiin
eristeistä raudoituskorokkeilla. Tähän väliin sähkömies kävi asentamassa
lattialämmityskaapelin. Nyt lattia oli valua vaille valmis, joten tilasimme
betonit ja lattiamiehen. Pari päivää valun jälkeen jälkihoitotoimenpiteenä laitoimme
muovit lattialle, näin betoni ei kuivuisi liian nopeasti.
Raudoitusverkot ja sähkövastuskaapelit asennettuna |
Kun suurin osa
betonista haihtuvaa kosteutta oli poistunut, aloitimme seinien villoituksen. Villojen
asennuksen jälkeen oli vuorossa höyrynsulun asentaminen seiniin sekä kattoon.
Tässä vaiheessa ikkunat ja ulko-ovi myös toimitettiin työmaalle, joten
asensimme ne samantien. Ikkunat ja ulko-oven tilasimme PIKLAS ikkuna ja ovi
valmistajalta. Kun ikkunat ja ovi oli saatu asennettua, oli vuorossa asentaa 48
x 48 koolaukset seiniin ja kattoon. Seiniin tuli koolaukset vaakaan k600 jaolla
ja kattoon k400 jaolla.
Koolaukset laitettu. |
Tilasimme puhallusvillan puhallettuna Sipoon
puhallusvilla Oy:stä. Odottaessamme puhallusvillan saapumista, villoitimme
vaakakoolausvälit seiniin. Enää puuttui vain sisäverhouslevyt sisäpuolelta.
Mutta koska halusimme että autotalliin saa kiinnitettyä hyllyjä tai muuta
vastaavaa mihin vaan, niin asensimme kipsilevyjen alle 11mm lastulevyn. Sitten
saapuikin puhallusvilla kaverit, jotka puhalsivat kattoeristeet hetkessä.
Sitten olikin vuorossa kaikkien rakastama seinien spaklaus
sekä maalaaminen. Kipsilevysaumat tasoitettiin kolme kertaa ja ensimmäisellä
kerralla asensimme vahvikenauhan kaikkiin saumoihin.
Tähän väliin saapuikin
Baltiasta tilaamamme nosto-ovi. Olimme tilanneet oven asennettuna, joten oli ilo
katsoa vierestä kun muut paiski hommia. Eipä se heiltä kauan kestänytkään, kun
eivät he muuta teekkään, kun asentavat ovia päivät pitkät. Enää oli jäljellä
sisäpinnoista vain lattian maalaus. Kauniina syyspäivänä asensimme myös
autokatoksen kattolaudat. Nyt saatoimme päästää autotallimme talviunille.
Hyvin näyttää teillä autotalli rakentuvat, varmasti tulee mukavan näköinen. Mekin kyllästyimme autojen likaantumiseen ja hommasimme pihallemme autotallin, joka on tosi eräänlainen teräshalli, joka vain koottiin pihaamme. Onneksi ei käynyt tuon hassummin tuon sirkkelin kanssa, kannattaa olla varovainen.
VastaaPoistaKuinka paksu kerros tuli puhallusvillaa?
VastaaPoistaTsemppiä teidän projektin kanssa. Nuo liimapuupalkit ovat tosiaan kyllä raskaita nostettavia ja en tiedä kuka niitä työmailla voisi käsivoimin nostella paikoilleen. Tampereella kaverini rakensi talon, missä liimapuupalkkeja nostaessa koneella, muutamassa liimapuupalkkissa oli halkeamia jostain syystä ilmennyt. Onneksi hän löysi yrityksen, mikä teki liimapuupalkkien injektoinnit ja tämän jälkeen pystytystä voitiin jatkaa taas muutaman päivän sisällä normaalisti. Tietääkseni tuo injektointi on myös hyvä ja kestävä menetelmä joten ei tarvitse pelätä, että ne täytyisi uusia. https://www.oivaset.fi/betonirakenteiden-korjaus
VastaaPoistaMeillä myös autotalli valmistui jokin aika sitten. Veljeni sen sijaan alkaa rakennuttamaan teräshallia tässä lähiaikoina. Autotalli heiltä löytyykin jo. Heillä on niin suuri piha ja paljon tilaa, että päättivät oman hallin hommata jotta on hänen myös helpompi tehdä töitä. Pahalta näyttää tuo kuva missä sirkkeli oli osunut käteen. Onneksi ei kuitenkaan pahemmin käynyt.
VastaaPoistaHyvin nousee. Meidän työpaikan viereen nousee kohta teollisuushalli. Uskon, että siihen on teräsrungot tulossa. Vielä en tiedä, mihin käyttöön se tulee. Mukava kuitenkin seurata projektia tästä vierestä. Hyvä, että sormet pysyi mukana eikä käynyt huonommin tuon sirkkelin kanssa. https://linnasteel.fi/yritys/
VastaaPoistaSiistiä rakennusjälkeä. Alkaa meidänkin kylässä kohta rakennustyöt. Tarkoituksena olisi saada suuri teräshalli meidän maatalon käyttöön. Sitä odotellessa, taitaa mennä kuitenkin kesään saakka. https://asennustiimi.fi/palvelut/hallin-hankinta/
VastaaPoista